2014. február 3., hétfő

Előítéletekről II.

A mai bejegyzés nagyon kínos lesz. Sokat gondolkoztam, hogy írjak-e a saját előítéleteimről, mert bár fontosnak érzem, hogy magamnak rajtakapjam, megfogalmazzam őket, talán megbántok másokat, ha ezt nyilvános felületen teszem. Meg hát a másik nagy keresztem, a megfelelni vágyás... Végül győzött az őszinteség iránti vágy, a segíteni akarás és egy csipetnyi exhibicionizmus a döntésben, hogy mégis írni fogok erről. A véleményemet a témában egyáltalán nem találom irányadónak, sőt, a tökéletes állapot az lenne, ha írni sem tudnék saját előítéletekről. Olyan jó volna mindenki felé nyitottan, teljes elfogadással fordulni, prekoncepciók nélkül, gyanakvásmentesen. A bennem lerakódott halmazokat nehéz munka lesikálni, de az akarás már félsiker, bízom benne.

Előítéletnek én azt nevezem, ha egy másik embert egyetlen tulajdonsága alapján megbélyegzünk, és rossz embernek tartunk. Nem csak olyan "klasszikus" előítéletekre gondolok, ahol ez a tulajdonság nem befolyásolható (pl. bőrszín, vallás, nemi identitás stb.), hanem olyanokról is, ahol az egyén választása nyomán szerzi meg ezt a tulajdonságot (pl. szőkére festi a haját, csúnyán beszél, politikus akar lenni stb.)

Amúgy szerencsés helyzetben vagyok. A mi családunkban ugyanis nem divat egy "klasszikus" előítélet sem. Ennek több oka is van, egyrészt a szüleim személyisége és társadalmi háttere, másrészt az a lázadni nem akaró családi légkör, amiben a tabutémáknak esélye sem volt - soha. 
A szüleim kis falvakból származnak. Óvakodnék egyfajta falusi romantika festésétől, és bukolikus giccset sem szívesen öntenék a nyakatokba, így csak röviden írok erről. Ők azt tanulták, munkájukat mindig készséggel és odaadással végezzék, sosem más kárára; s a másik, a fontosabb: a klasszikus értékekben hisznek - család, szeretet, tisztesség. Egyszerűek a szó nemes értelmében, a sárdobálás távol áll tőlük, de van bennük egy vidéki tartás is: talán azt gondolták, ha egy jelenségről nem beszélnek, akkor az nem is létezik. (Ma már persze egyre nehezebben tudják ezt megtenni, véleményt kellett formálniuk a cigányságról, a melegekről ésatöbbi.) Középiskolás koromig nagyjából el sem ért a tudatomig, hogy léteznek homoszexuális emberek. Otthon ez egyáltalán nem volt topik, nem használtunk nemi orientálódásra irányuló szitokszavakat, nem beszéltünk erről a jelenségről, nem volt bennem indulat, sem enyhülés, ha meleg emberrel találkoztam, rá sem jöttem, hogy épp ez történt. Emiatt nem hibáztatok senkit. Annál meg minden jobb, ha valaki már gyerekkorától fogva, a szülei közvetítő munkájával, vénásan kap egy rosszindulatú, megbélyegzésre való hajlamot. (Nagyjából tizenhat évesen szembesültem azzal a ténnyel is, hogy még létezik egyáltalán "zsidózás", nálunk ugyanis sohasem hangzott el egyetlen ezzel kapcsolatos elszólás sem, azt gondoltam, a huszadik század közepén megerősödött fajgyűlölet az ezredfordulóra már el is tűnt, és döbbenten tapasztaltam, mikor egy-egy osztálytársam zsidózott/zsidózva volt.) Hát ilyen ártatlan kis közegből eredtem én a világba, és ezért (is) nagyon hálás vagyok a szüleimnek. 

Ártatlan mégsem maradtam. Két napja kutatom a kategóriákat szorgosan a fejemben, és rábukkantam egy nagyon állhatatos, makacs darabra. Jó lenne, ha meg tudnék szabadulni tőle, s nem önző módon. Dolgozik bennem az ego: "ha majd e bizonyos típus rácáfol mindarra a negatív gondolatmenetre, melyet róla gyártok, hajlandó leszek én is megbocsátani". Ez persze helytelen hozzáállás, de nem tagadhatom, fel-felbukkan bennem. Remélem, idővel legyőzöm majd ezt az előítéletemet, de legalább faragok belőle, s rugalmasabbá, elfogadóbbá gyúrom magamat ezzel kapcsolatban. 

Következzék hát a nagy gyónás. Az utóbbi öt-tíz év terméke ez a lecsapódás, konkrét élményekhez és kapcsolatokhoz tudom kötni a kialakulását. Nagyon frusztráló és sértő előítélet, mert a barátaim többségét is érinti, és tartok tőle, már bántottam is őket ezzel. Utólag és előre is bocsánatot kérek e bántások miatt, küzdök a problémámmal, a keblemen dédelgetett kígyó-ideámmal. Ha tartom magam a bejegyzés elején írt előítélet-definícióhoz, akkor bennem az a tulajdonság szül negatív megbélyegzést egy emberről, ha valaki egyszerre gazdag és vallásos. (Tudok számolni, ez két tulajdonság, de ezek együttjárása okoz számomra gondot.) Ha ilyen emberrel találkozom, azonnal ismerni vélem: "Na tessék, egy újabb képmutató; nem lehet elég erős hite; biztos nem segít rendesen másokon; biztos nagyon elégedett magával; biztos úgy gondolja, ő aztán megérdemli az üdvösséget; biztos egy újabb kirakatvallásos; a szegényeket biztos megveti, s nem képes a dolgok okára tekinteni; biztos nem elég árnyalt; biztos kultúrsznob." Az a legszörnyűbb, hogy még mindig tudnám folytatni a felsorolást, egy apró személyiségdarabból konkrét jellemrajzot építek fel magamban, jó fröcsögős-gonoszkodósat. Biztos van ember, akire ez igaz, de ha jobban belegondolok, én nem ismerek egy olyat sem, akire minden állítás igaz volna. Farkába harap a kígyó, századjára is ugyanott lyukadok ki: könnyen ítélek, előszeretettel emelem magam piedesztálra, pedig miért is hinném jobb embernek magam bárkinél? 

Általában sajnálom, hogy nem túl pezsgő a hozzáfűzés-élet a blogon, most mégis szerencsés, hogy nem kezdtek el ti is megnyílni a témában, borzasztó lenne olvasni, mennyi elfuserált előítéletet gyártunk, s aztán évekig hordozunk magunkban, mérgezve a világképünket. Szerintem érdemes küzdeni a megerősödésük ellen, nyakon ragadni őket (~ kimondani), tudatosan figyelni önmagunkat, naponta hányszor nyúlunk hozzájuk, keresni a jót, az ellenpéldát (tudom, ez önző, de nagyon hatásos!), akarni megváltozni. Szóval hajrá! Nem szabad bedőlni annak a közhely-álarc mögé bújó előítéletnek, miszerint egy ember képtelen megváltozni.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése